The Influence of Decolonial Studies on Professional Training in Social Work
DOI:
https://doi.org/10.47208/sd.v29i1.3041Keywords:
Colonialidade do Poder, Colonialidade do Saber, Serviço Social, Formação ProfissionalAbstract
The present essay aims to discuss the role of decolonial studies, in particular the conceptual contributions of sociologists Aníbal Quijano and Edgardo Lander, concerning the coloniality of power and that of that, respectively; highlighting the importance of this issue for vocational training in Social Service, by broadening the historical-original understanding of social reality. To this end, the study will have a qualitative approach with narrative-conceptual discussion of the relevant literature that debates about coloniality and its repercussions and how the Social Service can incorporate this theme as a lens of interpretation of the relations of power and domination in capitalist society. It is concluded that in order to fulfil the ethical-political project of the Social Service that preserves the right and social justice, qualify its technical-operational dimension in the scenario of social inequalities; it is necessary to improve its theoretical structure inserted decolonial studies in its theoretical-methodological parameter.
Downloads
References
ARAÚJO, Ana Quércia Pereira de. Formação Profissional em Serviço Social: embates no estágio entre o projeto ético-político e as demandas do mercado de Trabalho. Dissertação (Mestrado em Serviço Social). Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa - Paraíba, p. 155. 2010.
Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social (ABEPSS). Diretrizes gerais para o curso de Serviço Social. Rio de Janeiro, nov., 1996. Disponível em http://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311138166377210.pdf. Acesso em 01 set. 2021.
Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social (ABEPSS). Comissão de Especialistas de Ensino em Serviço Social. Diretrizes curriculares. 1999. Disponível em: http://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311140412406970.pdf . Acesso em ago. 2021.
Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social (ABEPSS). Resolução nº 15, de 13 de novembro de 2002. Diretrizes Curriculares para o curso de Serviço Social. 2002. Disponível em http://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311141012990370.pdf. Acesso em ago. 2021.
BEHRING, Elaine; BOSCHETTI, Ivanete. Política social: fundamentos e história. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em : http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 01 set. 2021.
CALDAS, Fabiola Renata; BRITO, Antônio José Guimarães. Deus é amor: aculturação religiosa e etnocídio entre os Guarani Kaiowá na aldeia Bororó de Dourados, MS. Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL], v. 14, n. 1, p. 215-232, jan./jun. 2013. Disponível em https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/1283/1437. Acesso em ago. 2021.
CARDOSO, Franci Gomes. As novas diretrizes curriculares para a formação profissional do assistente social: principais polêmicas e desafios. Temporalis, Brasília, DF, n. 2, 2000.
CARVALHO, Silva de. Os povos da América antes da invasão européia. Moitará: Revista Eletrônica da Fundação Araporã. Dossiê Terra Indígena [Edição Especial], Fundação Araporã, v. 3, n. 2, p. 49-54, 2015. Disponível em http://fundacaoarapora.org.br/moitara/wp-content/uploads/2017/05/V3-49-54-OS-POVOS-DA-AM%C3%89RICA-ANTES-DA-INVAS%C3%83O-EUROP%C3%89IA.pdf. Acesso em ago. 2021.
DIEESE. Os negros no trabalho. São Paulo, n. 1, nov. 2013. Disponível em https://www.dieese.org.br/analiseped/2013/2013pednegrosmetEspecial.pdf. Acesso em 03 set. 2021.
IAMAMOTO, Marilda Villela. A questão social no capitalismo. Revista Temporalis, ano II, jan./jun., 2001. p. 9-32. Disponível em http://www.abepss.org.br/arquivos/anexos/temporalis_n_3_questao_social-201804131245276705850.pdf. Acesso em ago. 2021.
IAMAMOTO, Marilda Villela. Renovação e conservadorismo no Serviço Social: ensaios críticos. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
IAMAMOTO, Marilda Villela. Renovação e do Serviço Social no Brasil e desafios contemporâneos. Serviço Social & Sociedade, n.136, set./dez., 2019, p. 439-461. Disponível em https://www.scielo.br/j/sssoc/a/RJ3mPJjQ8Qk8WJRbLRph8Kz/?lang=pt&format=pdf. Acesso em ago. 2021.
IAMAMOTO, Marilda Vilela e CARVALHO, Raul de. Relações Sociais e Serviço Social no Brasil: esboço de uma interpretação histórica metodológica. 4ª ed. São Paulo, Cortez, 1985.
LANDER, Edgard. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In. LANDER, Edgard (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales(CLASCO), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, set., 2005, p. 8-23. Disponível em http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624092356/4_Lander.pdf. Acesso ago. 2021.
MARTINELLI, Maria Lúcia. Serviço Social: identidade e alienação. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2000.
MUNANGA, Kabenguele. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
NETTO, José Paulo. Ditadura e Serviço Social: uma análise do Serviço Social no pós-64. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
NETTO, José Paulo. Cinco Notas a partir da Questão Social. Revista Temporalis. Ano II, n. 3, jan./jul., 2001. p. 41-50. Brasilia:ABEPSS, Grafline, 2001.
OLIVEIRA, Edistia Maria Abath Pereira de; CHAVES, Helena Lúcia Augusta. 80 anos de Serviço Social no Brasil: marcos históricos balizados nos códigos de ética da profissão. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 128, p. 146-163, jan./abr., 2017. Disponível em https://www.scielo.br/j/sssoc/a/GhVdbyXB4rmF4qgcbQzhKxF/?lang=pt&format=pdf. Acesso em ago. 2021.
PRADO JÚNIOR, Caio. Formação do Brasil contemporâneo: colônia. 6 ed. São Paulo: Brasiliense, 1961
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino americanas. Colección Sur Sur, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLASCO), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, set., 2005, p. 117-142. Disponível em http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em ago. 2021.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In. SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Almedina ed., jan., 2009, p. 73-117. Disponível em https://www.icict.fiocruz.br/sites/www.icict.fiocruz.br/files/Epistemologias%20do%20Sul.pdf. Acesso em ago. 2021.
QUINTERO, Pablo; FIGUEIRA, Patrícia; ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais. MASP e Aftaesall, 2019.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
SANTOS, Manuela Fonseca Pinheiros dos. Questão social e decolonialidade: relações entre questão colonial e questão social no Brasil. Anais do Congresso Epistemologias do Sul, v. 2, n. 1, 2018, p. 44-51. Disponível em https://revistas.unila.edu.br/aeces/article/view/841/828. Acesso ago. 2021.
SANTOS, Cláudia Mônica dos; SOUZA FILHO, Rodrigo de; BACKX, Sheila. A dimensão técnico-operativa do Serviço Social: questões para reflexão. In. SANTOS, Cláudia Mônica dos; BACKX, Sheiala; GUERRA, Iolanda (Orgs.). A dimensão técnico-operativa no Serviço Social: desafios contemporâneos. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2017, p. 25-48.
SILVA, Fabrício Pereira da; BALTAR, Paula; LOURENÇO, Beatriz. Colonialidade do saber, dependência epistêmica e os limites do conceito de democracia na América Latina. Revista Estudos e Pesquisas sobre as Américas, v. 12, n. 1, 2018, p. 68-87. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/repam/article/view/15980/14269. Acesso em ago. 2021.
SILVA, Caroline Fernanda Santos da Silva. Decolonialidade e estudos críticos do discurso: convergências para abordagens antirracistas no Brasil. EM PAUTA, Rio de Janeiro, v. 46, n. 18, p. 118-130. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaempauta/article/view/51983/34466. Acesso em 02 ago. 2021.
YASBEK, Maria Carmelita. Os fundamentos históricos e teóricos-metodológicos do Serviço Social brasileiro na contemporaneidade. In CFESS, Serviço Social: direitos sociais e competências sociais. 2009. Disponível em http://cressrn.org.br/files/arquivos/ZxJ9du2bNS66joo4oU0y.pdf. Acesso em ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco Elenilton Rodrigues do Nascimento, Maria Lucielma Barbosa Vieira, Francisco Ercílio Moura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.